Honda CRX ED9

Modyfikacja hamulców Honda CRX ED9

Poniżej zaprezentowana została sportowa Honda CRX ED9 II gen. z kompletną modyfikacją hamulców na sprawniejsze i wydajniejsze, tzw. swap hamulców, przed planowanym podniesieniem mocy silnika z użyciem kompresora Eaton M62.

Honda CRX ED9

Wykonane modyfikacje

Na osi przedniej zastosowano wypiaskowane i poddane procesowi cynkowania zwrotnice pochodzące z samochodu Honda CRX EE8, do których zostały przykręcone zregenerowane, wypiaskowane i pomalowane proszkowo w kolorze czerwonym, dwutłoczkowe zaciski hamulcowe pochodzące z samochodu Honda Legend z roku 2000. Całości dopełniają nowe, pasujące pod kątem rozstawu otworów i średnicy, wysokiej jakości, wentylowane tarcze hamulcowe angielskiej firmy Quinton Hazell o średnicy 282mm, dedykowane do samochodu Rover MG ZR.

Honda CRX ED9

Prawie wszystko pasuje plug&play. Prawie, ponieważ tarcze w samochodzie Honda Legend z której pochodzą zaciski, są grubości 28mm i zastosowane w tych zaciskach tłoczki są skonstruowane pod taką grubość tarcz, a więc mają odpowiednią długość, natomiast zastosowane w prezentowanym samochodzie tarcze dedykowane do samochodu Rover MG ZR są grubości 25mm i długość tłoczków może nie być wystarczająca w niektórych sytuacjach. W celu zniwelowania różnicy, dotoczono z aluminium cztery krążki o grubości 3mm, osadzono w otworach tłoczków i tym samym je przedłużono, by np. przy "końcówce" klocka, tłoczki nie wypadły z zacisku hamulcowego. 
Druga sprawa, dotyczy wymiany zwrotnic na pochodzące z samochodu Honda CRX EE8. W trakcie ich wymiany, należy skrócić drążki kierownicze, każdy o 10-15mm, ponieważ po tak dużej ingerencji w przednie zawieszenie, nieodzowną czynnością będzie przeprowadzenie geometrii kół przednich i jeżeli się ich nie skróci, to nie będzie możliwości wykonania prawidłowej geometrii, ponieważ regulacja zbieżności kół będzie ograniczona.

Na osi tylnej, zostały zamontowane również wypiaskowane, pomalowane proszkowo i zregenerowane, zaciski hamulcowe pochodzące z samochodu Honda Civic MB6 i również większe w stosunku do standardowych tarcz, nowe tarcze hamulcowe o średnicy 260mm, tej samej firmy co z przodu, dedykowane także do samochodu Rover MG ZR. Niestety w tym przypadku, niezbędnym było przesunięcie otworów w piaście pod nowe zaciski (rozpiłowanie ich w tzw. fasolkę) o 13mm do siebie a więc po 6,5mm na każdym otworze, ponieważ jarzma zacisków mają mniejszy rozstaw otworów montażowych o taką właśnie odległość i nie pasują do rozstawu otworów mocowania w piaście.

Przy zastosowaniu tak dużej powierzchni wszystkich tłoczków, niezbędną czynnością jest zwiększenie siły tłoczącej płyn hamulcowy do zacisków. Osiągnięto to poprzez wymianę standardowej pompy hamulcowej na pompę z jednocalowym 1" tłoczkiem wraz z serwem, pochodzącą z samochodu Honda Integra Type R. Pompa po wypiaskowaniu i profilaktycznej wymianie zestawu naprawczego została zalana płynem hamulcowym firmy Motul RBF-660.

Ponad to, przy każdym zacisku hamulcowym, został wymieniony przewód hamulcowy na dedykowany przewód w stalowym oplocie angielskiej firmy Viper Performance. Przewód ten łączy zacisk hamulcowy z resztą metalowych przewodów układu hamulcowego. Modyfikacja ta sprawia, że ów przewody nie puchną podczas wciskania dźwigni hamulca w przeciwieństwie do standardowych gumowych przewodów i tym samym cała siła zostaje przekazana na tłoczki w zaciskach, co przekłada się na zmaksymalizowanie siły docisku klocków hamulcowych do tarcz, oraz lepszą kontrolę nad hamulcami i dodatkowe poprawienie efektywności hamowania.

HONDA CRX ED9 PRZEWODY HAMULCOWE W STALOWYM OPLOCIE

Zarówno z przodu jak i z tyłu zainstalowane zostały dedykowane do sportów motorowych, najwyższej jakości, sportowe klocki hamulcowe firmy Hawk Performance HP+ z domieszką włókna węglowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że aby zacząć w pełni korzystać z tych klocków, trzeba przejść prostą procedurę inicjacyjną, opisaną przez producenta w instrukcji obsługi dołączonej do klocków, która w skrócie polega na specyficznej procedurze ich docierania w ciągu jednego wyjazdu na niedużą trasę. Jest to bardzo ważny punkt całej modyfikacji i warto się do tego przyłożyć, ponieważ tak dotarte klocki odwdzięczają się nienaganną pracą i optymalną wydajnością.

Efekt

W takiej konfiguracji hamulców lekka Honda CRX ED9 z prędkości 200km/h do zera hamuje nadzwyczaj skutecznie a co najważniejsze, hamulce nie przegrzewają się, czego nie można powiedzieć o standardowych hamulcach, co w ich przypadku, po kilku takich hamowaniach prowadzi do zmniejszenia siły hamowania a nawet zeszklenia klocków hamulcowych i tym samym do znacznego zmniejszenia tarcia między klockami a tarczą hamulcową, co oznacza wydłużenie drogi hamowania i w konsekwencji realne zagrożenie niewyhamowania przed przeszkodą.

Poniżej szyberdach z włókna węglowego wykonany na zamówienie.

Honda CRX ED9

Flag Counter Honda CRX

Komentarze